Wat is Chiropractie?

Ga naar de inhoud
Chiropractie

Algemeen


Chiropractie is een geneeswijze die al meer dan 100 jaar bestaat. De behandeling richt zich op stoornissen in het functioneren van het bewegingsapparaat en de relatie met het zenuwstelsel. Een chiropractor controleert de wervelkolom op blokkades. Door een gedegen onderzoek en een gerichte behandeling lokaliseert en corrigeert de chiropractor deze blokkades. Hierdoor wordt de doorstroming van de zenuwen hersteld en kan het lichaam zichzelf weer genezen.

De chiropractische behandeling
Met zijn specialistische kennis en vaardigheden onderzoekt de chiropractor de wervelkolom en het zenuwstelsel om onnatuurlijke bewegingen en blokkades te lokaliseren. Zo komt hij te weten wat de oorzaak van de afwijking is.

Door chiropractische behandelingen is pijn in de onderrug en ischias meestal uitstekend te verhelpen.
Met corrigerende behandelingen kan een verdere beschadiging van de tussenwervelschijven en zenuwen voorkomen worden. Chiropractische behandelingen hebben tot doel een foutieve lichaamshouding te verbeteren, de beweeglijkheid van de wervelkolom te vergroten en de functie van de geïrriteerde zenuwen te herstellen. Dit gebeurt door met de handen druk op het gewricht te brengen. Hierdoor herstelt de bewegingsvrijheid van het gewricht en vermindert de pijn. Als het gewenste behandelingsresultaat is bereikt, zal de chiropractor adviseren regelmatig terug te komen voor controlebehandelingen.

Door de wervelkolom goed te onderhouden, vermindert de kans op herhaling en behoudt de patiënt optimale bewegingsvrijheid.

Voorkom pijn  

  • Sta ontspannen rechtop en verdeel het gewicht gelijk over beide voeten.

  • Een doorgezakte of doorgebogen houding veroorzaakt grote spanning op de hele rug.

  • Buig goed door de knieën bij het optillen van een zwaar voorwerp.

  • Houd het voorwerp dicht bij het lichaam en verdeel het gewicht evenredig over beide zijden. Draai niet terwijl u tilt

  • Vraag gerust een ander om een handje te helpen.

  • Let op de lijn.

  • Slaap op een goede matras.

  • Slaap nooit op de buik maar ga op de rug of zij liggen. Gebruik liever een orthopedisch nekkussen.

  • Gebruik thuis, in de auto en op de werkplek stoelen die voldoende steun aan de onderrug geven.

  • Vermijd onafgebroken zitten. Sla de benen niet over elkaar.

  • Wissel langdurig autorijden af met rustpauzes om de benen te ontspannen en neem regelmatig een andere houding aan.

  • Draag goed zittende schoenen die voldoende steun geven.

  • Blijf actief en gezond. Gezondheid is te waarborgen door takken van sport te beoefenen die de rug niet te veel belasten, zoals zwemmen en wandelen.

  • Verantwoorde sportbeoefening begint altijd met een goede warming-up en eindigt met een cooling-down.


Verlicht pijn
Ga bij acute pijn op bed liggen om de rug te ontspannen. Op het onderste gedeelte van de rug legt u, niet langer dan 20 minuten, een koud kompres. Een koud kompres is een doek gewikkeld om een plastic zakje met ijsklontjes.
Dit doet u verschillende malen met tussenpozen van minimaal 2 uur.  

Sta af en toe op om wat beweging te krijgen zodat de rug niet verstijft. Vermijd lichamelijke inspanning zoals tillen, draaien, het beoefenen van sport en het verrichten van huishoudelijke klusjes. Vermijd zitten zoveel mogelijk! Ook al is het maar enkele minuten. Zitten verhoogt de druk op de lage rug en kan zelfs complicaties tot gevolg hebben.

Terug naar de inhoud