De Behandeling van Artrose | Chiropractie Zwijndrecht | Dordrecht | Barendrecht | Hendrik Ido Ambacht | Ridderkerk

Ga naar de inhoud
Klachten

Artrose of slijtage


Met artrose hoef je niet altijd te leren leven.
Het ouder worden brengt vaak pijnlijke gewrichten met zich mee. Bewegen gaat vaak niet meer zo soepel als voorheen. 'Slijtage' of 'artrose' zegt de dokter dan en daar moet u maar mee leren leven. Uw chiropractor denkt echter van niet en zijn patiënten hebben dat aan den lijve ondervonden.

Slijtage (artrose) is een natuurlijke proces bij het ouder worden. Omdat door deze verouderingsprocessen de gewrichten en wervels niet optimaal functioneren, kan bij veel mensen zenuwirritatie ontstaan, met pijn als gevolg.
Door verzwaarde druk op het gewricht wordt er extra bot aangemaakt, en slijt het kraakbeen af.

Artrose kan in één of meerdere gewrichten voorkomen. Vaak zien we het ontstaan in heup, knie, handen, en in de wervelkolom; in de nek-, borst-, en lendenwervels. Als gevolg van deze slijtageprocessen kunnen er verschillende klachten ontstaan zoals hoofdpijn, duizeligheid, pijn in de borst, rugpijn en ischias.

De belangrijkste kenmerken van Artrose
De belangrijkste kenmerken van artrose zijn pijnlijke en gezwollen gewrichten, soms gepaard gaande met tintelingen. Hierdoor wordt bewegen moeilijker en vaak heeft men 'startproblemen', vooral 's morgens bij het opstaan.

Wat doet de chiropractor?
De chiropractor corrigeert de verstijfde/vastzittende gewrichten van de wervelkolom op een speciale manier.
Hierdoor verbeterd de beweeglijkheid, en zal irritatie en druk op de zenuwwortels afnemen. Ook zal de zenuwpijn verminderen. Soms zult u ook een aantal oefeningen voorgeschreven krijgen.

Prognose
Artrose is een proces, dat normaal gesproken niet kan worden stopgezet, ook niet met medicijnen. Wel kan de kwaliteit van het leven verbeterd worden door de toegenomen mobiliteit in de wervelkolom die op zijn buurt de pijn in veel gevallen verminderd.

Preventie
Het is belangrijk om te letten op goede voeding met voldoende calcium, verse groenten en eventueel aanvullende vitamines en mineralen. Daarbij is bewegen erg belangrijk.

Terug naar de inhoud