De behandeling van hoofdpijn | Chiropractie Zwijndrecht | Dordrecht | Barendrecht | Hendrik Ido Ambacht | Ridderkerk

Hoofdpijn

Naar schatting zo'n 90% van de Nederlandse bevolking heeft af en toe hoofdpijn. Hoofdpijn is in de meeste gevallen onschuldig en van korte duur. Soms is hoofdpijn echter zo erg dat normaal functioneren niet mogelijk is.
Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen kunnen hoofdpijn of migraine hebben.

Pijn is vervelend en daarom nemen veel mensen medicijnen in om de pijn te verminderen. Pijnstillers genezen niet, ze onderdrukken en het probleem. Pijn is een natuurlijk waarschuwingsmechanisme van het lichaam; er is iets in het lichaam dat niet goed functioneert. Als de pijn minder wordt door het gebruik van pijnstillers, dan verdwijnt is de oorzaak van hoofdpijn niet. Bent u zich hiervan bewust als u overweegt pijnstillers in te nemen? En vergeet ook niet om de bijsluiter te lezen!

Oorzaak
Er zijn vele soorten hoofdpijn; migraine, spanningshoofdpijn, medicatie-afhankelijke hoofdpijn, clusterhoofdpijn, hoofdpijn door bijholte-ontstekingen, hoofdpijn als gevolg van slechter wordende ogen, hoofdpijn bij koorts of bij een kater.
Soms wordt hoofdpijn veroorzaakt door een te hoge bloeddruk of een kwaadaardige aandoening in de hersenen.

Spanningshoofdpijn
De meest voorkomende hoofdpijnvorm is spanningshoofdpijn, ook wel cervicogene hoofdpijn genoemd. Deze hoofdpijn is te herkennen aan een drukkende pijn, die overal in het hoofd kan zitten. Spanningshoofdpijn duurt vaak langere periodes.

De pijn ontstaat meestal vanuit de nek en wordt veroorzaakt door niet goed functionerende nekwervels en spieren.
Wanneer er een nekwervel 'vastzit' of niet voldoende kan bewegen kunnen de omliggende zenuwen geïrriteerd raken waardoor spieren verkrampen. Een oorzaak van niet goed functionerende nekwervels kan zijn: een verrekking in de nek door b.v. een val, een verkeerde (slaap)houding of een verkeersongeval, waardoor wordt de normale stand van de halswervels wordt verstoord.

Migraine
Er zijn verschillende vormen van migraine. Een vorm begint met flikkeringen en vlekken voor de ogen en gaat over in een stekende pijn aan een kant van het hoofd. Soms komt er misselijkheid en duizeligheid bij. Een andere vorm van migraine geeft stekende pijn rond het oog en komt in korte episodes achtereen om vervolgens weer voor langere tijd weg te blijven. Patiënten zijn bij migraine vaak overgevoelig voor licht en geluid. Migraineaanvallen duren vaak enkele uren tot een dag of drie. Migraine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een vernauwing van de bloedvaten naar de hersenen.

Als reactie daarop verwijden de bloedvaten zich. Deze verwijding veroorzaakt migraine. De beweeglijkheid van de nekwervels en prikkeling van de zenuwen spelen mogelijk een rol hierbij.

Hoe kan de chiropractor u helpen?
De chiropractor onderzoekt of de hoofdpijn uit de nek komt. Met specifieke chiropractische technieken (niet alleen 'kraken') probeert de chiropractor de beweging van de minder goed bewegende wervels te corrigeren en de omliggende spieren te ontspannen. Ook worden er eventueel gerichte oefeningen voorgeschreven.

Onderzoeken wijzen uit dat tussen de 50 en 80 % van migrainepatiënten baat heeft bij Chiropractie.
Bij hoofdpijnpatiënten ligt dit percentage nog hoger.