De behandeling van Nek, Schouder en Armklachten | Chiropractie Zwijndrecht | Dordrecht | Barendrecht | Hendrik Ido Ambacht | Ridderkerk

Nek-, schouder- en armklachten

Eén op de vijf Nederlanders heeft schouderklachten en de helft van hen heeft ook pijn in de nek. Nekpijn komt doorgaans geleidelijk opzetten als gevolg van verkrampte spieren in nek en schouders maar nekpijn kan ook plotseling ontstaan.

Oorzaken nekklachten
Nekklachten kunnen verschillende oorzaken hebben zoals te lang in een houding zitten, een verkeerde houding, eenzijdige belasting (zoals een zware tas over een schouder), artrose of slijtage van de nek, een nekhernia, een slijmbeursontsteking in de schouder, spanning, stress, vermoeidheid, ziekte, kou, vocht, etc.

De klachten kunnen bestaan uit pijn in de nek die uit kan stralen in de schouder en de arm tot in de vingers.
Door een afgeknelde zenuw kan er sprake zijn van krachtsverlies en een verdoofd gevoel in de arm. Ook kan de hele arm gevoelloos zijn of tintelt de arm tot in de vingers. Andere mogelijke gevolgen van een probleem met de nek en schouder zijn hoofdpijn, slechter zien, oorsuizen, tinnitus en duizeligheid.

Wat kan de chiropractor doen?
De chiropractor probeert allereerst te achterhalen waar de klachten vandaan komen om zo een diagnose te stellen.
Middels specifieke technieken wordt de beweeglijkheid van 'vastzittende' gewrichten geoptimaliseerd.

Mensen met schouderpijn en daarnaast een pijnlijke of stijve nek, verdubbelen hun kans op herstel als ze hun botten laten 'kraken', zo ontdekte bewegingswetenschapper Gert Bergman. Het is dan ook verstandig voor deze patiënten om een chiropractor te raadplegen.