Behandeling van Oorontsteking bij Baby's | Chiropractie Zwijndrecht | Dordrecht | Barendrecht | Hendrik Ido Ambacht | Ridderkerk

Baby's

Oorontsteking

Oorontstekingen bij kinderen en baby's zijn een zeer bekend gezondheidsprobleem. Door de anatomische vorm van kaak en nek bij jonge kinderen is er snellere irritatie van de buis van Eustachius. Door spanning op de buis kan de afvoer van oorvocht geremd worden. Hierdoor wordt het middenoor een voedingsbodem voor bacteriën en virussen waardoor een ontsteking ontstaat. Een storing in het drainagesysteem kan worden veroorzaakt door een wervelblokkade in de nek.

Traditionele behandelingen
Klinisch onderzoek over het gebruik van antibiotica om middenoorontstkingen te behandelen geeft aan dat:

• Tot 40% van de oorontstekingen bij kinderen niet bacterieel zijn en daarom niet behandelbaar met antibiotica.

• Wijd verspreid gebruik van antibiotica kan leiden tot bacteriële resistentie, waardoor de antibiotica in een later stadium niet meer werkt. Studies tonen een toename van allergische reacties gerelateerd aan het gebruik van antibiotica.

• Vaak wordt anitbiotica voorgeschreven omdat het pijnstillend werkt.

• Tympanostomie, het zetten van buisjes in het trommelvlies, zorgt voor een directe verbetering in het gehoor van het kind. Echter, klinische onderzoeken wijzen uit dat het effect zo'n 6-9 maanden duurt.

Hoe kan chiropractie helpen?
Er wordt steeds meer bewijs verzameld dat een chiropractische behandeling een positief effect kan hebben op oorontstekingen. Resultaten gerapporteerd door onderzoekers geven aan dat de meerderheid van kinderen met middenoorontsteking volledig zijn hersteld binnen 10 dagen.

Doordat de zenuwen van de buis van Eustachius gerelateerd zijn aan de nekspieren, kunnen mechanische problemen in de nek een duidelijk effect hebben op het functioneren van de buis. Chiropractische behandelingen leggen zich bij een oorontsteking toe op het corrigeren van deze nekblokkades om de normale drainage van de vloeistof te herstellen.

De overmatige vloeistof in het middenoor zal dan wegtrekken en de voedingsbodem voor bacteriën en virussen zal verdwijnen zodat de infectie kan genezen.

Voor meer informatie, klik op onderstaande link om het abstract op PubMed te lezen:

Froehle RM. Ear infection: a retrospective study examining improvement from chiropractic care and analysing for influencing factors. J Manipulative Physiol Ther1996;19:169-77.Medline